Honda je značka, kterou zná snad každý, kdo se alespoň trochu zajímá o auta. Jedním z jejích historicky nejúspěšnějších modelů je Civic, auto, které přináší úspornost, celkem zajímavý výběr modelů a samozřejmě japonskou spolehlivost. V této recenzi se podíváme na to, jak Civic vznikl, jakou cestou prošel a co všechno nabízí dnes.
(Zdroj: depositphotos.com)
Honda Civic se objevila v roce 1972, což bylo právě v čase, kdy svět řešil ropnou krizi. Cílem tak bylo najít úsporné auto a v tom byla značka silná.
První generace Civic byla jednoduchá, ale technicky pokroková. Disponovala předním náhonem, nezávislým zavěšením a revolučním motorem s technologií CVCC. Ta ji dostala přes přísné americké emisní normy bez potřeby katalyzátoru, přičemž s objemem 1,2 litru a výkonem 50 koní neohromila výkonem, ale nízkou spotřebou ano.
2. generace přišla o 7 let později a vsadila na evoluci. Karoserie byla větší i odolnější a platforma přepracovaná na lepší tuhost. Podvozek měl upravené zavěšení, kotoučové brzdy vpředu a některé verze už i stabilizační prvky.
Nabídka motorů byla širší a to s výkonem od 55 po 70 koní, což na svou dobu a třídu zaujalo nejvíce. Civic druhé generace byl navíc vyráběn v různých karosářských verzích, kromě hatchbacku byl v nabídce i sedan nebo kombi. To ukazovalo ambice Hondy zaujmout širší publikum, což se nakonec podle čísel značce podařilo.
3. generace z roku 1983 navíc posílila technický charakter. Měla nezávislé zavěšení všech kol, ostřejší design a motory s výkonem až 90 koní, včetně verzí se vstřikováním. Objevila se dokonce už i sportovní Civic CRX jako coupé.
Čtvrtá generace přišla v roce 1987 a přinesla opravdu obrovský posun v jízdním zážitku. Auto mělo lepší ovladatelnost na silnici a pod kapotou se objevily motory od 1.3 až po 1.6 litru. Ty silnější už měly i novou technologii VTEC, čili systém variabilního časování ventilů, díky kterému umělo auto spojit úspornost s výkonem.
Tato generace Hondy Civic se prodávala jako tří i pětidveřový hatchback, elegantní sedan a nechybělo ani prostorné a rodinné kombi s názvem Shuttle.
V roce 1991 přišla 5. generace, kterou si u nás už mohou starší řidiči pamatovat i osobně. Měla ještě lepší aerodynamiku a silnější motor, ten ve verzi VTi výkon až 160 koní. Kromě hatchbacku a sedanu bylo populární i coupé, zejména v Americe.
Šestá generace z roku 1995 působila už dospělejší. Auto bylo robustnější, komfortnější a kvalitněji zpracované. Motory byly opět v rozsahu 1.3 až 1.6 litru, některé už s moderním vstřikováním PGM-FI a vylepšeným VTEC, který měl dva režimy. I v tomto případě byla Civic dostupná jako hatchback, sedan, kombi a stylové coupé.
7. generace z roku 2000 přinesla více prostoru díky torzní zadní nápravě, bylo to však na úkor jízdních vlastností. Velmi populární byl 5dveřový hatchback, ale nejvíce zaujal sportovní Type-R s motorem 2.0 i-VTEC K20 a až 200 koňmi.
(Zdroj: depositphotos.com)
V roce 2006 Honda pojala Civic revolučně a tak přišla s 8. generací, která šokovala svým designem. Ten přinesl ostré linie, skryté kliky a digitální kokpit.
V Evropě se prodával jako pětidveřový hatchback se zadní torzní nápravou, ale stále působil pevně a stabilně. Nabídka motorů zahrnovala benzinové 1.4 a 1.8 i-VTEC, ale hitem byl 2.2 i-CTDi diesel s výkonem 140 koní. Type-R dostal atmosférický dvoulitr s výkonem 201 koní a tak byl svižný a zároveň uhlazenější, než předchozí generace
9. generace z 2011 se pak vrátila k jemnějšímu designu, ke kterému přidala i lepší odhlučnění. Nový naftový motor 1.6 i-DTEC působil dospělejší a současně úsporněji. Nový Civic Type-R už byl s turbem a výkonem až 310 koní.
Desátá generace z roku 2017 už byla globální. Hatchback, sedan i coupé měly jednotný sportovní styl a v nabídce se objevily nové turbomotory 1.0 a 1.5 VTEC Turbo, které přinesly dobrý poměr mezi výkonem a spotřebou. Tato Civic jezdila velmi stabilně a svižně, přičemž Type-R byl ještě ostřejší a disponoval výkonem až 320 koní.
Zatím poslední je 11. generace z roku 2021. Ta se u nás už prodává jako hybrid s 2.0 benzinem a elektromotorem, dohromady má 184 koní. Auto je tiché, úsporné a komfortní, přičemž z pohledu technologií jde o výkladní skříň Hondy.
Civic je jméno, které v automobilovém světě dnes něco znamená. Od svého startu si auto vybudovalo silnou reputaci založenou na spolehlivosti, pokrokových technologiích a kompaktnosti. Vývoj Civic prošel 11. generacemi, přičemž byl plynulý, plný odvážných kroků a zároveň praktických změn, které šly vždy s dobou.
Ve starších generacích bodoval lehkou konstrukcí, jednoduchou mechanikou a podvozkem, přičemž působil nenápadně, ale nabízel to nejlepší.
Postupně se přidávaly komfort, modernější výbava, širší nabídka motorů a vyšší spolehlivost. Civic se tak vždy držel cíle být praktický, živý a úsporný. Verze jako Type-R navíc ukázaly, že umí konkurovat i opravdu výkonným autům.
V novějších generacích přišla další vlna změn, zejména turbomotory, hybridní pohony, nové technologie a více prostoru. Navzdory těmto modernizacím zůstal Civic, až na jednu generaci, v zásadě vždy konzervativní v designu, motorizaci i výbavě. To byla jeho výhoda i nevýhoda současně, přičemž tato charakteristika platí pro auto dodnes.
Nejnovější hybridní pohon k tomu přináší i úspornost a ticho, zejména ve městě, což oceňují řidiči po celém světě. Velkým plusem byla vždy i pestrá paleta karosářských verzí. Pokud tedy chcete univerzální auto, Civic je absolutně jasná volba.
zakoupené na runder.cz 03.06.2025
zakoupené na runder.cz 11.06.2025
zakoupené na runder.cz 09.06.2025
zakoupené na runder.cz 02.06.2025
zakoupené na runder.cz 29.05.2025
zakoupené na runder.cz 08.06.2025